Lättläst - God man, förvaltare och förmyndare
Vad är en god man?
En god man hjälper en annan person
med personens ekonomi
och med att personen får det den har rätt till.
En god man kan till exempel hjälpa till med
att betala räkningar.
Barn som flytt till landet Sverige
utan sina föräldrar
får också hjälp av en god man.
Vad är en förvaltare?
En person som inte kan
ta hand om sina pengar
får en förvaltare.
En förvaltare tar hand
om personens räkningar
och det personen äger,
till exempel ett hus.
Vad är en förmyndare?
Alla barn som är under 18 år
ska ha en förmyndare.
Det är oftast barnets föräldrar som är förmyndare
och har hand om barnets pengar.
Vad är överförmyndare?
I alla kommuner finns en överförmyndare.
Överförmyndaren ser till att god man, förvaltare
och förmyndare följer lagen.
Vill du fråga något?
Om du vill fråga något kan du ringa till
överförmyndagnämnden.
Du kan ringa torsdagar klockan 16.00-17.00.
Telefonnumret är 0221-252 44.
Du kan också ringa till
Anita Skönebrant, assistent.
Telefonnumret är 0221-253 34.
Redaktör: Stadskansliet
Senast uppdaterad 2011-01-28
Sedan 2012 är Köpings kommuns organisation miljöcertifierad enligt standarden ISO 14 001. Köping är en av de första kommunerna med miljöcertifikat för alla förvaltningar och bolag. Köping producerar också fjärrvärme med fossilfria bränslen och stora investeringar görs i fastigheterna för att spara miljön och förbättra klimatet.