[Lättläst] - Till webbplatsens startsida - Lättläst - Stöd och omsorg - Äldreomsorg

Lättläst - Äldreomsorg

När du är gammal får du bo kvar
i ditt eget hem så länge du vill.
Om du inte kan bo kvar hemma
kan du få flytta till ett äldreboende.

När du är gammal ska du få
den hjälp som du har rätt till.
Hjälpen kan till exempel vara
att du får ett larm hemma,
eller att du får dusch istället för badkar.

Du kan också få hjälp av hemtjänsten.
Hemtjänsten hjälper till med
till exempel mat och städning.

Äldreboenden

Om du inte kan bo kvar hemma
kan du bo i ett äldreboende.
På äldreboendet finns personal
som kan hjälpa dig
med det du behöver dygnet runt.
Det finns många olika äldreboenden.

Vill du fråga något?

Om du vill fråga något kan du ringa till
Marie Ahlberg, assistent.
Telefonnumret är 0221-255 61.

Om du vill fråga något om äldreomsorgen i Kolsva
kan du ringa till
Annica Berglind, biståndshandläggare.
Telefonnumret är 0221-250 91.

Stöd till närstående

Om du tar hand om en släkting eller en vän
som är sjuk eller behöver extra hjälp
kan du få stöd av kommunen.
Det kallas närståendestöd.
Du kan till exempel få träffa andra
som också tar hand om en släkting eller vän.

Vill du fråga något?

Om du vill fråga något kan du ringa till
Helena Möller Lundell, närståendekonsulent.
Telefonnumret är 0221-251 08.

Kommentera

Redaktör: Stadskansliet
Senast uppdaterad 2011-01-28