[Lättläst] - Till webbplatsens startsida - Lättläst - Politik och demokrati - Vilka partier bestämmer i kommunen?

Lättläst - Vilka partier bestämmer i kommunen?

Vid varje val röstar människorna i Köping
på det parti som de vill ska bestämma här.
Hur många politiker från varje parti
som får vara med i kommunfullmäktige
och bestämma
beror på hur många röster partiet får.

Just nu ser det ut så här i kommunfullmäktige
i Köpings kommun:

I Köping bestämmer partierna
Socialdemokraterna, Vänsterpartiet
och Miljöpartiet tillsammans.
Tillsammans har de 28 politiker i kommunfullmäktige.
Eftersom de är flest får de bestämma mest.
Det kallas att de är i majoritet.

Vill du fråga något?

Om du vill fråga något kan du ringa till
Kajsa Eriksson, kommunsekreterare.
Telefonnumret är 0221-253 50.

Kommentera

Redaktör: Stadskansliet
Senast uppdaterad 2011-01-19