Lättläst - Vad är kommunfullmäktige?
Kommunfullmäktige bestämmer i kommunen.
Kommunfullmäktige är som kommunens riksdag.
När det är val väljer de som bor i kommunen
vilka 49 personer som ska vara med i kommunfullmäktige.
Kommunfullmäktige bestämmer om viktiga frågor.
Viktiga frågor är till exempel hur
kommunens pengar ska användas,
hur mycket invånarna ska betala i skatt
eller hur mycket barnomsorgen ska kosta.
Politikerna i kommunfullmäktige
träffas en gång i månaden.
Det står i tidningen och på kommunens webbplats
när kommunfullmäktige ska ha möte.
Du får gärna vara med och lyssna
på kommunfullmäktiges möten.
Innan mötet börjar
kan du ställa frågor om du
undrar över något.
Vill du fråga något?
Om du vill fråga något kan du ringa till
Kajsa Eriksson, kommunsekreterare.
Telefonnumret är 0221-253 50.

Redaktör: Stadskansliet
Senast uppdaterad 2011-01-19
Sedan 2012 är Köpings kommuns organisation miljöcertifierad enligt standarden ISO 14 001. Köping är en av de första kommunerna med miljöcertifikat för alla förvaltningar och bolag. Köping producerar också fjärrvärme med fossilfria bränslen och stora investeringar görs i fastigheterna för att spara miljön och förbättra klimatet.