Lättläst - Vad är en nämnd?
Det finns 8 nämnder i Köpings kommun.
Varje nämnd har ansvar för olika saker.
Kommunfullmäktige bestämmer
vilka nämnder som ska finnas.
Nämnderna i Köping:
- Barn- och utbildningsnämnden har ansvar
för till exempel skola och barnomsorg. - Miljö- och byggnadsnämnden har ansvar
för till exempel bygglov och natur. - Kommundelsnämnden har ansvar för
till exempel skola och äldreomsorg i Kolsva. - Kultur- och fritidsnämnden har ansvar för
till exempel bibliotek och idrottshallar. - Social- och arbetsmarknadsnämnden har ansvar för
till exempel flyktingar och socialbidrag. - Valnämnden har ansvar för allmänna val och EU-val.
- Vård- och omsorgsnämnden har ansvar för
till exempel äldre och funktionshindrade. - Överförmyndarnämnden har ansvar för
till exempel god man, förvaltare och förmyndare.
Varje nämnd har en förvaltning, ett kontor
som gör det arbete som nämnden bestämmer.
Vill du fråga något?
Om du vill fråga något kan du ringa till
Kajsa Eriksson, kommunsekreterare.
Telefonnumret är 0221-253 50.
Redaktör: Stadskansliet
Senast uppdaterad 2011-01-19