Lättläst - Kris och säkerhet
Vad är en kris?
En kris kan vara en stor olycka
som många människor råkar ut för.
Det kan också var till exempel en storm
eller att många människor blir utan ström samtidigt.
Här är några exempel på kriser:
1. När en storm skadar många saker.
2. När en buss råkar ut för en olycka och många människor skadar sig.
3. När en lastbil välter och lasten innehåller giftiga ämnen.
Vad är krisberedskap?
Om Köpings kommun drabbas av en olycka eller en kris,
ska de som jobbar med beredskapen i Köpings kommun
veta vem som gör vad vid en kris.
Larmnummer 112
Om det sker en allvarlig olycka
och du behöver snabb hjälp
ska du ringa på telefonnummer 112.
Brand
Om det börjar brinna kan du tänka på att göra tre saker.
1. Rädda. Gör så att du och andra kommer bort från elden.
2. Larma. Ring brandkåren som ska släcka elden på telefonnummer 112.
3. Släck. Har du en brandsläckare så kan du försöka släcka elden.
Elavbrott
Om du får elavbrott hemma
titta först på dina säkringar så att de är hela.
Du kan ringa elbolagen som lämnar el till dig.
De kan hjälpa dig så att du får tillbaka elen.
Mälarenergi har telefonnummer 021-18 19 00.
Vattenfall har telefonnummer 020-82 58 58.
Är det stora områden som har elavbrott
då kan du lyssna på lokalradion P4.
Giftinformation
Om ett skadligt ämne kommer in i din kropp
då kan du behöva få hjälp av en läkare.
Du kan ringa på telefonnummer 08-33 12 31.
Det är telefonnumret till giftinformationscentralen.
Är det akut så ring på larmnumret 112.
Viktigt meddelande till allmänheten, VMA
Räddningstjänsten kan sända ut
ett viktigt meddelande till allmänheten.
Det kallas VMA.
VMA kan sändas ut om det
händer en allvarlig olycka i Köping
till exempel om det brinner på en fabrik
och röken är giftig.
VMA är en signal som låter i hela Köping.
Signalen låter i 7 sekunder.
Sedan är det tyst i 14 sekunder.
Sedan låter signalen i 7 sekunder igen.
Signalen kan låta flera gånger.
När du hör signalen ska du
gå inomhus.
Du ska stänga dörrar, fönster och ventiler.
Lyssna på lokalradion på kanal P4.
När det inte är farligt längre
låter signalen i 30 sekunder.
Viktigt Meddelande till Allmänheten, VMA
provas alltid första måndagen i månaderna
mars, juni, september och december.
Då provas signalen klockan 15 på eftermiddagen.
Fel på gator
Om det är fel på gator, på vattenledningen
eller på avloppsledningen
ska du ringa telefonnummer 0221-252 50.
På kvällar och helger ska du ringa telefonnummer 021-30 01 95.
Vill du fråga något?
Om du vill fråga något
kan du ringa till Lena Mäenpää.
Telefonnumret är 0227- 67 00 82.
Redaktör: Stadskansliet
Senast uppdaterad 2011-01-19
