Visa webbversion
Meny
[Lättläst] - Till webbplatsens startsida - Lättläst - Kris och säkerhet

Lättläst - Kris och säkerhet

Vad är en kris?

En kris kan vara en stor olycka
som många människor råkar ut för.
Det kan också var till exempel en storm
eller att många människor blir utan ström samtidigt.

Här är några exempel på kriser:

1. När en storm skadar många saker.
2. När en buss råkar ut för en olycka och många människor skadar sig.
3. När en lastbil välter och lasten innehåller giftiga ämnen.

Vad är krisberedskap?

Om Köpings kommun drabbas av en olycka eller en kris,
ska de som jobbar med beredskapen i Köpings kommun
veta vem som gör vad vid en kris.

Larmnummer 112

Om det sker en allvarlig olycka
och du behöver snabb hjälp
ska du ringa på telefonnummer 112.

Brand

Om det börjar brinna kan du tänka på att göra tre saker.
1. Rädda. Gör så att du och andra kommer bort från elden.
2. Larma. Ring brandkåren som ska släcka elden på telefonnummer 112.
3. Släck. Har du en brandsläckare så kan du försöka släcka elden.

Elavbrott

Om du får elavbrott hemma
titta först på dina säkringar så att de är hela.
Du kan ringa elbolagen som lämnar el till dig.
De kan hjälpa dig så att du får tillbaka elen.

Mälarenergi har telefonnummer 021-18 19 00.
Vattenfall har telefonnummer 020-82 58 58.

Är det stora områden som har elavbrott
då kan du lyssna på lokalradion P4.

Giftinformation

Om ett skadligt ämne kommer in i din kropp
då kan du behöva få hjälp av en läkare.
Du kan ringa på telefonnummer 08-33 12 31.
Det är telefonnumret till giftinformationscentralen.
Är det akut så ring på larmnumret 112.

Viktigt meddelande till allmänheten, VMA

Räddningstjänsten kan sända ut
ett viktigt meddelande till allmänheten.
Det kallas VMA.
VMA kan sändas ut om det
händer en allvarlig olycka i Köping
till exempel om det brinner på en fabrik
och röken är giftig.

VMA är en signal som låter i hela Köping.
Signalen låter i 7 sekunder.
Sedan är det tyst i 14 sekunder.
Sedan låter signalen i 7 sekunder igen.
Signalen kan låta flera gånger.

När du hör signalen ska du
gå inomhus.
Du ska stänga dörrar, fönster och ventiler.
Lyssna på lokalradion på kanal P4.

När det inte är farligt längre
låter signalen i 30 sekunder.

Viktigt Meddelande till Allmänheten, VMA
provas alltid första måndagen i månaderna
mars, juni, september och december.
Då provas signalen klockan 15 på eftermiddagen.

Fel på gator

Om det är fel på gator, på vattenledningen
eller på avloppsledningen
ska du ringa telefonnummer 0221-252 50.
På kvällar och helger ska du ringa telefonnummer 021-30 01 95.

Vill du fråga något?

Om du vill fråga något
kan du ringa till Lena Mäenpää.
Telefonnumret är 0227- 67 00 82.

Snabbfakta om

Köping - miljöcertifierad kommun

Logotypen för miljöcertifieringSedan 2012 är Köpings kommuns organisation miljöcertifierad enligt standarden ISO 14 001. Köping är en av de första kommunerna med miljöcertifikat för alla förvaltningar och bolag.  Köping producerar också fjärrvärme med fossilfria bränslen och stora investeringar görs i fastigheterna för att spara miljön och förbättra klimatet.

Läs mer om Köpings kommuns miljöarbete

Flytta till Köping

Tre goda argument för att flytta till Köping

En enklare vardag; nära till förskola, skola, affärer och fritidsanläggningar.
Mer för pengarna; behagligt låga priser på hus och rimliga kommunala taxor. 
Centralt läge i Mälardalen; pendelavstånd till Västerås, Eskilstuna och Örebro.

 Läs mer om Köpings fördelar

Besök Köping

Foto på vägskylt museistråketI Köpings kommun möter Mälarlandskapet Bergslagens skogrika marker. Stadens centrum med vackra sekelskifteshus runt Stora torget, åpromenaden, parkerna och hamnen ger Köping dess karaktär. Shoppa i stadens affärer eller varför inte ta en paus på ett mysigt café.

I Gamla stan finns Köpings museum med apoteksavdelningen Scheeles minne. Sommartid finns fler intressanta museer öppna längs Museistråket, bland annat Bil & teknikhistoriska samlingarna med världsunika bilar. Flera av våra museer öppnar även på vintern för förbokade grupper.

Läs mer om vad Köping kan erbjuda dig som besökare.                  

Historia

De första människorna bosätter sig i Köpingstrakten omkring 2 000 f Kr. Från den tiden, visar hällristningar vid bland annat Häljesta, att sjöfarten var tidigt utvecklad i regionen.

Köping nämns första gången år 1257 under namnet Laglösaköping, vilket visar att orten ännu inte blivit stad. Köpingssigillet är känt från 1349 och 1474 fick Köping stadsrättigheter.
Läs mer om Köpings spännande historia.