[Lättläst] - Till webbplatsens startsida - Lättläst - Barn och utbildning - Förskola

Lättläst - Förskola

Förskola betyder att någon tar hand om
små barn när föräldrarna arbetar
eller går i skolan.
I Köpings kommun finns olika typer
av förskola.
Det finns förskolor, dagbarnvårdare
och privata förskolor.
Det finns också en förskola som tar hand om
barn på nätter och helger.

Barn får börja på förskola
när de fyllt 1 år.
Du betalar för den tid som ditt barn är
på förskolan eller hos dagbarnvårdaren.
Om du vill att ditt barn ska börja på förskola
eller hos dagbarnvårdare måste du anmäla det
till kommunen.

Ring till placeringsenheten
och be personalen förklara hur man gör
för att få förskola.

Anneli Eriksson, assistent.
Telefonnumret är 0221-255 47.
Du kan också ringa till Tuija Koivunen, assistent.
Telefonnumret är 0221-255 46.

Förskola

Förskola kallas också för dagis.
Det finns förskolor på många platser
i Köpings kommun.
En förskola kan se ut på olika sätt.
Den kan ha flera avdelningar med barn
eller bara ha en avdelning med barn.

Dagbarnvårdare

Hos dagbarnvårdare är det oftast inte lika många barn
som på en förskola.
En vuxen person tar hand om barnen
hemma i sitt hus eller i sin lägenhet.
Dagbarnvårdare kallas också för dagmamma.

Natt- och helgomsorg

Förskolan Nattugglan tar hand om
barn på nätter och helger.
Om du jobbar på nätter och helger
kan ditt barn få vara på förskolan Nattugglan.

Vill du fråga något?

Om du vill fråga något kan du ringa till
Anneli Eriksson, assistent.
Telefonnumret är 0221-255 47.

Du kan också ringa till Tuija Koivunen, assistent.
Telefonnumret är 0221-255 46.

Foto på barn som klättrar  Foto på barn som cyklar

Kommentera

Redaktör: Stadskansliet
Senast uppdaterad 2012-02-27